بلوک های هبلسک در ساختمان

بلوک های هبلکس را میتوان یکی از پر کاربردترین نوع مصالح در ساختمان سازی دانست که به نام های سیپورکس،  ACC  و  LCC هم شناخته میشود.این بتن بسیار سبک و متخلخل در ابعادی به طول 600 در ارتفاغ 250 و ضخامت 75 تا 500 میلیمتر تولید میشود . مواد اولیه ی آن سیمان، سیلیس،پودر الومینیم ،اهک و آب بوده و در حرارت 200درجه سانتی گراد وفشار12 اتمسفردر اتوکلاوه ها به عمل می آید.

همانطور که میدانیم سازه های سبک مقاومت بیشتری را در برابر زلزله دارند و امنیت بیشتری را برای ساکنان خود فراهم میکنند که میتوان بلوک هبلکس را جزء این دسته از سازه ها دانست و به دلیل دارا بودن این ویژگی یعنی سبک وزن بودنش از آن در ساخت دیوار هبلکس استفاده کرد.

بلوک هبلکس

کاربرد بلوک هبلکس :

یکی از مهمترین کاربرد های دیوارهبلکس دردیوارهای خارجی ، جلوگیری ازتبادل حرارت ساختمان است که در دیوارهای داخلی هم با ضخامت کمتری از آن تولید میشود.

مزایا بلوک هبلکس :

مزایای زیاد این بلوک باعث شده که از آن در موارد مختلف استفاده شود از جمله :

1- وزن سبک

2-عایق حرارتی ، رطوبتی ، الکتریسیته و صوتی

3- مقاوم در برابر آتش ، حشرات و آفات

4-صرفه جویی درمصرف فولاد.

5-هبلکس قابلیت بریدن، سوراخ کردن و میخ زدن دارد درست بر خلاف مصالح دیگر.

7- یکی از کاربرد های به صرفه ی این بلوک استفاده از ضایعات و نخاله های آن به عنوان پوکه در کف سازی است.

8-سرعت اجرای بالا دربرابرمصالح سنتی

تنها عیب این بتن را میتوان مقاومت فشاری پایین آن هم به دلیل ساختار حفره ای مانند و تخلخل زیادی که دارد دانست.

نحوه ی اجرا:

زمان مناسب برای اجرای دیوار های ساختمان پس از به پایان رسیدن عملیات بتن ریزی سقف است. که بهتراست بتن سقف مقاومت 7روزه خود را داشته باشد سپس بعد از آن دیوارچینی انجام شود.

زیرکار حتما باید تمیز و عاری ازهر گونه آلودگی و گرد و خاک باشد نکته ی مهم در اجرای آن ، دیوار چینی ردیف اول در ابتدای کار است که هنگام استفاده از ملات ماسه سیمان در زیر کار بهتراست نسبت 1 به 5 رعایت شود .

نکته ی مهم  قبل از استفاده و اجرای دیوار هبلکس باید رطوبت مورد نیاز آن را تامین کرد.

اصول اجرای ان همان اجرای دیوارچینی به روش سنتی است یعنی :هشتی گیرکردن دیوارها، عدم امتداد درزهای عمودی بلوک هاوشاقولی اجراکردن وریسمانی کردن دیوارهای چینی.

سپس بقیه رج ها را با استفاده ازچسب هبلکسی به هم میچسبانند که باید روش چسب زدن حالت دندانه ای داشته باشد.

بلوک هبلکس

برای اتصال بهتر دو بلوک به هم ، فاق و زبانه ای روی بلوک ها قرار میدهند تا به هم چفت و بست شود. همچنین برای اتصال میتوان از قطعه ای فلزی جهت اتصال دوبلوک به هم فاق وزبانه ای روی بلوک گذاشت تا به هم چفت وبست شود قطعه ی فلزی گالوانیزه هم میتواند گزینه ی مناسبی برای اتصال بین دو بلوک باشد.

در صورتی که فاصله ی رج اول تا کرسی چینی از 30 سانتی متر کمتر باشد باید زیر آن را یک لایه عایق رطوبتی پوشش داد.

به دلیل حساس بودن این بلوک ها جهت اجرای تاسیسات در دیوار هبلکس باید از شیار زن برقی استفاده شود و محل لوله های برق و تاسیسات مکانیکی را باید با دقت لازم انجام داد تا آسیبی به آنها وارد نشود.

بدلیل جذب آب چسبندگی مناسب با هراندود را دارد. اگر دیوار با دقت درست شده باشد نیاز به آستر گچ و خاک نیست و مستقیما از گچ استفاده میشود.

در آخر باید پس از اجرای دیوارچینی تمام بندهای افقی و عمودی را با چسب هبلکس بندکشی کرد.

شرایط جوی:

تیغه چینی دردمای کمتراز5درجه سانتی گراد ممنوع بوده واگر دراین دما دیوار چینی انجام شد باید از ضدیخ، گرم کردن محیط و پوشاندن دیوا ربا پوشش مناسب استفاده شود.

تا سه روز دیوار باید مرطوب نگه داشته شود و باید از تیغه های نازک در برابر وزش باد شدید محافظت کرد. در فصل گرما باید دیوار را از نور آفتاب محافظت کرد یا زود به زود دیوار را مرطوب کرد.