طراحی نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت چیست؟

ورق های کامپوزیت اولین بار در کشور آلمان ابداع شده است. کاربرد فراوان این محصول  به عنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان، نشانگر کیفیت خوب و عدم محدودیت در طراحی و اجرای آن می باشد. ورق آلومینیوم کامپوزیت از مصالح کم وزن و سبک ساخته میشود و از اتصال سه لایه هسته غیر قابل اشتعال ، عایقی به نام پلی اتیلن ، مواد نسوز کانی و دو لایه فلز آلومینیوم ساخته می شود.

ضخامت دو لایه آلومینیومی یکسان بوده و بین ۳۰ الی ۵۰ میکرون می باشد و ضخامت کل ورق آلومینیوم کامپوزیت حدود ۴ میلیمتر است.

لایه بیرونی ورق کامپوزیت آلومینیوم که در نما ساختمان قرار میگیرد بسته به طراحی نمای ساختمان دارای قابلیت طرح و رنگ های متنوعی است و لایه آلومینیوم پشتی ورق کامپوزیت دارای تنها یک لایه رنگ آستر می باشد.

طراحی نمای کامپوزیت

انواع کامپوزیت

آلومینیوم کامپوزیت پانل: آلومینیوم کامپوزیت پنل از ترکیب چند لایه مختلف و به همراه پوشش آلومینیوم به دست می آید. چسباندن سطوح آلومینیومی به هسته ، توسط فرایند های شیمیایی صورت می گیرد، به طوری که در مقابل ورقه ورقه شدن  به خوبی مقاوت می کند.

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو: آلومینیوم کامپوزیت پنل نانو علاوه بر داشتن خواصی نظیر ضد آلایندگی، مقاومت در برابر آتش، استحکام مناسب و… به دلیل بهره مندی از نانو، خصوصیات منحصر به فردی مانند خود تمیز کنی و مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی نیز برخوردار است که دیگر نگرانی در رابطه با تمیز کردن سطح این ورقه ها وجود ندارد.

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری : این آلومینیوم، از هسته پلیاتیلن با وزن مخصوص کم و ضد آلاینده، میان دو ورق آلومینیومی با تکنولوژی های پیشرفته ساخته می شود. روی سطوح این ورق، رنگ ضد باکتری به کار رفته است که درنتیجه ، ظاهری زیبا و دلینشین ایجاد می کند و همچنین خصوصیات ضد باکتری موجود در رنگ، سبب محافظت از محیط های خاص می شود.

آلومینیوم کامپوزیت پانل طیفی: در طراحی این پنل از رنگ هایی که در طبیعت هستند الهام گرفته شده است. به دلیل ایجاد حس لطافت و رنگین بودن سطح میان ورق را به وسیله رنگ براق خاصی پوشش میدهند. این نوع کامپوزیت ها بسته به زاویه تابش نور با رنگ های متفاوتی دیده می شو. از این ورق ها می توان در اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی و مکان های عمومی، فروشگاه های بزرگ ، مراکز خرید و…استفاده نمود.

آلومینیوم کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش: این ورقه از یک هسته پلاستیکی نسوز با دو رویه ی  ورق آلومینیومی تشکیل شده است. هسته ی پلاستیکی آن عنصری مقاوم و ضد آتش است و به سختی آتش میگیرد.این ماده ی نسوز هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز مضری از خود پخش نمی کند.

نمای کامپوزیت طرح چوب: این نوع ورق نوعی دیگر از کامپوزیت است که مانند طرح فلز، هم در طراحی داخلی و هم در طراحی نمای خارجی کاربرد دارد که در رویه این ورقه ها از یک لایه لمینت استفاده شده است.

مزایای استفاده از نمای کامپوزیت

* داشتن نسبت استحکام و سختی به وزن بالا

* خاصیت جذب انرژی

*فرم پذیری

*غیر مغناطیسی بودن، غیر خورنده

*سهولت در ساخت ساختار ها با اشکال پیچیده

* امکان قرار دادن سنسور درون مواد جهت کنترل کارکرد درست یا نادرست کامپوزیت( کامپوزیت های هوشمند)

*عایق صوت بودن

*مقاوم دربرابر آتش سوزی

*سرعت اجرای بالا

*داشتن تنوع رنگ

*سبک بودن

معایب استفاده از نمای کامپوزیت

*قیمت بالا

*آلایندگی محیط زیست مخصوصا در مورد کامپوزیت پلیمری

روش های نصب ورق های کامپوزیت

نصب ثابت: در این روش ورق های کامپوزیت فرم داده شده بر روی زیر سازی فلزی قرار گرفته و با استفاده از پیچ های خودکار2 سانتی به هم متصل می شود که به این نوع اجرا  فیکس گفته می شود.

نصب هنگ: در این روش  به غیر از زیر سازی فلزی ، از نبشی و ناودانی های مخصوص نیز جهت زیر سازی استفاده میشود که با استفاده از شیار های ایجاد شده روی ورق کامپوزیت بر روی یکدیگر وصل می شود. این حالت از حالت نصب ثابت قابل توجیه تر است و کار را آب بندی میکند.