نورپردازی در نمای ساختمان

نور پردازی نمای ساختمان

همانگونه که میدانید آرایش و تزیین درهر چیزی باعث زیبایی و دیده شدن آن می‌شود. در مبحث ساختمان سازی نیز این ویژگی صدق می‌کند. یکی از تزییناتی که ایجاد زیبایی در نمای ساختمان میکند مبحث نورپردازی است که در این مقاله به اهمیت این موضوع پرداخته شده است.

معماری در شب به اندازه معماری در روز مهم و قابل توجه است. همانطور که ساختمان ها  در شب خوب دیده می شوند باید در روز نیز خوب دیده شوند. وظیفه زیبایی و معرفی کاربری های مختلف ساختمان در شب، برعهده نور های مصنوعی استفاده شده در نمای خارجی ساختمان است.

برای نورپردازی در نما، ابتدا باید احجام، نوع کاربری و فرم ساختمان مورد توجه قرار گیرد.حتی باید برای نوع نور ها ، شدت وجهت انتشار آن ها تصمیم هایی گرفت.

هماهنگی نور ها و رنگ آن باید با رنگ مصالح استفاده شده یکسان باشد. این در حالیست که  اگر در نمای ساختمان شدت نور بیشتر باشد، نور بر متریال نما غلبه می کند و ناهماهنگی بین نمای شب و روز به وجود می آید.

نورپردازی نما

در نورپردازی نما استفاده از رنگ ها، سایه ها، روشنایی ها باید همه یک مفهوم داشته باشند. رنگ های گرم محیط ساختمان را صمیمانه تر و رنگ های سرد فضا را جدی و منظم نشان می دهند.

مزایای نورپردازی در نمای ساختمان

نورپردازی صحیح یک ساختمان می تواند، کیفیت یک ساختمان را بالا ببرد و برخی عناصر را در نما به شکلی خاص در بیاورد.همچنین می تواند با روشنایی ساختمان های همجوار هماهنگ شود تا موجب زیبایی بیشتر فضای شهری گردد.

انواع نورپردازی در نمای ساختمان

در نور پردازی ساختمان می توان از پروژکتور، چراغ های ال ای دی، چراغ های خطی و … استفاده کرد که بسته به نوع ساختمان و سلایق افراد دارد که می تواند توسط برق کار ساختمان اصفهان اجرا شود. برای نمونه؛ نورپردازی نمای ساختمان و بناهای سنگی و بتنی با پروژکتر انجام می گیرد.

نورپردازی نقطه ای، منطقه ای یا تاکیدی

این نورپردازی یکی از پرکاربرد ترین انواع نورپردازی است. در این روش، یک یا چند جنبه از بنا با تابندن نور به آن نواحی، بیشتر به نمایش گذاشته می شود تا شخص را بیشتر به آن نقطه جلب کند و تصویری ماندگار در ذهنش بماند. پنجره ها، ستون ها، بالکن ها و… نقاطی هستند که می توان با تابش نور منطقه ای برآن ها یک نمای کلی از هماهنگی بنا را به نمایش درآورد. مثلا ستون استواری ساختمان را نشان می دهد و نورپردازی آن معمولا با لامپ های ال ای دی انجام می گیرد. به دلیل توانایی کم این لامپ ها از وال واشر( وسیله نورپردازی است که از قرار گرفتن چندین لامپ الی ای دی در کنارهم به وجود می آید.) نیز استفاده می شود.

نورپردازی پر زرق و برق

این نورپردازی در ساختمان های تجاری، تفریحی و مراکز خرید و … صورت می گیرد. و به این دلیل که این اماکن باید نسبت به ساختمان های دیگر متفاوت باشد و یا به عبارتی جلب توجه کند. در این روش از پروژکتور و لامپ های ال ای دی استفاده می کنند.

نورپردازی پس زمینه

این روش، در واقع روشی هنری برای جدا کردن بنا از محیط اطراف آن می شود. که قسمتی از بنا ، نورپردازی پس زمینه و تصویر ساختمان از محیط اطراف جدا شده که از دور مثل یک سایه به نظر می رسد.

نورپردازی با نـئون انعطاف پذیری

در این روش از ریسه های ال ای دی پلاستیکی و ضد آب یا لامپ های نـئونی، استفاده می شود که مرز های مختلف ساختمان با این ریسه ها روشن شده و باعث سه بعدی به نظر امدن بنا از فواصل دور میشود.

روش های نورپردازی

1_ نورپردازی خشن

هنگامی که بخواهیم عناصر نمای ساختمان را نمایش دهیم از این روش استفاده می کنیم. نورپردازی خشن باعث می شود که بافت های کوچک، سطوح وشکل های ردیف روی سطح بنا مورد توجه بیننده قرار گیرد. اشکالی در این نورپردازی است که آن نمی تواند سطح وسیعی از ساختمان را روشن کند.

2_ نورپردازی یکدست:

نورپردازی یکدست ونرم، معمولا از یک نقطه در مجاور نمای ساختمان انجام می شود. که توسط آن می توانیم نمای ساختمان را به صورت یکنواخت و در سطح وسیعی روشن کنیم.

3_ نورپردازی ازداخل وبیرون

ساختمان هارا می‌توانیم از داخل هم نورپردازی کنیم. در چنین کاری با استفاده از پنجره های موجود درنما و نور آسمان می توان عناصر سردر ساختمان و سطح خارجی آن روشن کرد. و همچنین خطوط نمای ساختمان حجم ساختمان را مشخص می کنند. بنابراین می توانیم با مشخص کردن لبه ی خطوط توسط منابع نور خطی (ازقبیل لوله های لامپ نـئون یا فیبر نوری)، کمک کرد تا حجم وحدود ساختمان در نظر افراد مورد توجه قرار گیرد و همچنین اثر این کار در نظر بیننده بسیار هیجان انگیز باشد.

نورپردازی ورودی

نورپردازی ورودی ها  باید تاکیدات بصری داشته باشد و ورودی را از قسمت های دیگر جدا کند.

تکنیک های نورپردازی ورودی

1 تعریف ورودی با نفوذ از داخل ساختمان در محل ورودی

2 تاکید برعمق با نورپردازی در ورودی

3 هدایت نور به سمت ورودی

4 تغییر مدل نورپردازی در ورودی

5 افزایش شدت روشنایی در ورودی

6 تغییر رنگ نور در ورودی

7 تاکید برعنصر مانیومتال ورودی که می تواند برای یک اثر هنری و یا گیاه استفاده شود.