نقش بتن شفاف در معماری مدرن

معرفی بتن عبور دهنده ی نور

یکی از متریال های ساختمانی ، لیتراکن Litracon Light Transmitting Concrete ، یا بتن عبور دهنده نور است که امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید در مهندسی عمران با قابلیت بالا استفاده می شود. این متریال برای اولین بار در سال 2001 توسط یک معمار جوان به نام «آرون لاسونسزی» اختراع شد و به ثبت رسید. این معمار زمانیکه در سن 27 سالگی در کالج سلطنتی هنر های زیبای استکهلم مشغول به تحصیل بود این ایده را بیان کرد و در سال 2004 شرکت خود را با نام لایتراکان تاسیس کرد.

متریال آن ترکیبی از فیبرهای نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر ها با آن اندازه ی کوچکی که دارند با بتن مخلوط شده و ترکیبی جدید را به وجود می آورند. به این ترتیب نتیجه کار تنها ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم است که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن شده است.

برای بازسازی ساختمان در اصفهان اینجا کلیک کنید.

فیبر های شیشه ای این قابلیت را دارند که نور را به داخل بلوک ها نفوذ دهند . متریال مورد نظر میتواند سایه های وجه ضلع نور خورده را نمایش دهد. همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نور قرمز به پشت بلوک بتابد در جلوی آن سایه ها قرمز دیده می شوند. این بلوک بتنی از هزاران فیبر شیشه ای  نوری که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است. این محصول از ترکیب %۹۶ بتن معمولی و %۴ فیبر تولید شده‌است. در ابتدا اینگونه به نظر می‌آید که این محصول یک ساختار دو جزئی دارد اما این چنین نیست چون فیبرها به اندازه ای کوچک هستند که یک ترکیب دانه بندی همگن را بوجود اورده‌اند. الیاف نوری به کار رفته قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی را دارند که نمیتوانند هیچ گونه تأثیر منفی بر روی مقاومت کششی یا فشاری بتن بگذارند. ساختار این دیوار به گونه ای است که با افزایش ضخامت دیوار مشکلی در انتقال نور توسط فیبر های نوری پیش نمی آید زیرا این فیبر های به کار رفته در بتن قابلیتی دارند که میتوانند نور را حتی تا ضخامت یک دیوار 20 متری انتقال دهند.

موارد کاربردی بتن لیتراکن:

۱_ دیواره ها: بیشترین حالت ممکن برای استفاه از لیتراکن در ساخت دیواره‌های داخلی و خارجی است. میتوان بسته به میزان استحکام دیوار و دیگر پارامترها دیوارهای ضخیم تر یا باریک‌تر تولید کرد. همچنین چون با عبور نور ضخامت دیوار قابل مشاهده است می‌توان سنگینی و استحکام دیوار در مکان‌های خاص را به این شکل به نمایش گذاشت و در عین حال کنتراست بین نور و ماده را  افزایش داد.

یکی از بهترین حالات ممکن و کاربردی در دیوارهای لیتراکنی را فراهم می‌سازد تا اشعه آفتاب در زمان طلوع و غروب خورشید با راستای کمتری به دیوار بتابد و شدت نور بیشتری قابل مشاهده باشد.

۲_کف پوشها: استفاده از لیترا کن به عنوان یک پوشش کف.

در طول روز که نور به آن می‌تابد مانند یک بتن معمولی به نظر می‌رسد ولی هنگام غروب بلوک‌های کف در رنگ‌های منعکس شده از نور شروع به درخشیدن می‌کنند.

۳_ دکوراسیون داخلی: نورپردازی در دکوراسیون داخلی و ایجاد حس در یک فضا یک بحث مهم غیرقابل انکار است. لیترا کن در این زمینه به کمک یک دکوراتور داخلی می‌آید. این ماده عجیب می‌تواند به صورت بلوک یا پانل و در رنگهای مختلف جلوه‌ای خاص به فضای درونی ساختمان بخشد. هم اکنون لیترا کن به سه رنگ سیاه، سفید و خاکستری در بازار موجود است.

دیوارهایی که با لیتراکن ساخته شده‌اند از پشت نور پردازی می‌شوند تصویر بسیار زیبایی از اجسام محوطه بوجود می‌آورند. با استفاده از لیتراکن می‌توان زیبایی‌های خارج از فضا را در عین سکون به داخل بنا آورد. این متریال جدید به غیر از اینکه به عنوان یک متریال مجزا شناخته شده است، می‌تواند در خدمت صنایع دیگر نیز قرار گیرد. به عنوان مثال در طراحی لامپ لیتراکیوب (Litracub Lamp) چندین بلوک لیتراکنی روی هم قرار می‌گیرند و مکعبی را تشکیل می‌دهند تا منبع نور در داخل آن قرار گیرد و نور پس از عبور از بتن به بیرون ساطع گردد.

برای طراحی باغ ویلا اصفهان اینجا کلیک کنید.

به غیر از انواع عایق‌های حرارتی و صوتی که متناسب با لیتراکن تولید شده‌اند در نوعی از آن شیارهایی درون بتن تعبیه می‌گردند تا میلگردهایی به صورت عمودی یا افقی در این شیارها قرار گیرند و همانند فیبرهای نوری به کار رفته در لیتراکن خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند، اطراف میلگردها را می‌پوشانند و از نمایش آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

معماران قادر به طراحی و ساخت طیف وسیعی از سازه‌ها هستند که مناسب برای کف‌ها، پیاده‌روها، بلوک‌های ساختمانی، و دیوارهای باربر استفاده می شود.

کاربرد این محصول در صنعت ساختمان برای دیوارها می‌باشد، در چنین حالتی هر دو سمت دیوار و ضخامت دیوارها قابل رویت هستند؛ و در هر دو سمت داخلی و خارجی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این متریال قابلیت استفاده به عنوان سازه باربر را نیز داراست و می‌توان آن را به حالت مسلح نیز استفاده میشود. تیرهای بتنی پیوسته تا طول ۲۰ متر هم ساخته میشود که الیاف، نور را به تمام طول انتقال می‌دهند.دقت تولید آن بسیار بالاست و در مصارف مختلف به عنوان قطعات تیر، راه پله‌ها، پانل‌های آسانسور، پوشش دیوار، جداکننده اتاق و… تولید میشود.