معماری پایدار در طراحی داخلی

طراحی داخلی حرفه ای است که در آن هدف، ارتقای سطح زندگی انسان ها است. با بررسی مفهومی نیازهای انسان ها، به ابعاد گوناگون و درجات مختلفی از رضایت مندی دست می یابیم. فضاهای داخلی میتوانند نیاز به امنیت، آرامش را برآورده ساخته و این نیازهای اولیه را به نیازهای والاتری چون : نیاز به عزت نفس در انسان تبدیل نمایند. معمولاً بحث های جهانی بر یک نیاز اساسی تمرکز می کند که آن نیاز به زنده بودن و زندگی کردن است که لازمه آن نیاز به محیط زیستی پایدار است. پایداری تنها یک مفهوم تئوری نیست بلکه روشی است برای زندگی، از طرفی از آن جایی که طراحی داخلی بر اساس ارتباط انسان با محیط پیرامون خود بر مبنای پارامترهای روانشناسانه به منظور بررسی میزان اثر طراحی داخلی در پایداری زیست محیطی است بایستی در جنبه های مختلفی چون: انتخاب مصالح، راندمان مصرف انرژی و آب،کیفیت فضاهای داخلی، فرایند طراحی و خلاقیت مورد بررسی قرار گیرد.
برای اجرای طراحی داخلی اصفهان اینجا کلیک کنید.
 گروه معماری طرح نو در این مقاله به بررسی عناصر طراحی داخلی با رویکرد پایدار می پردازد. در این راستا می توان معماری داخلی را از سه وجه .مواد و مصالح، چیدمان و نورپردازی بررسی نمود .
در انتخاب مواد و مصالح بایستی به انرژی درونی و میزان برگشت پذیری به طبیعت و یا استفاده مجدد توجه نمود. این موارد گاهی در تضاد با مفاهیم زیبایی شناسی مطرح در طراحی داخلی است، لذا بایستی بین این دو تعادلی برقرار نمود. در واقع طراحان داخلی ابزارهای قدرتمند در ایجاد فضاهای پایدار در اختیار دارند. آنها باید در طی فرایند ساخت تولید، نصب واستفاده و حتی استفاده مجدد و بازیافت، از عناصری در طراحی داخلی استفاده نمایند که منبع طبیعی داشته و در راستای پایداری محیط زیست است.
امروزه توجه به طراحی داخلی پایدار در جهان همواره در حال افزایش است این درحالیست که به عنوان طراحی رایج در فضاهای داخلی ساختمان تبدیل شده است. با توجه به این که مصرف کنندگان هر روز اطلاعات بیشتری در رابطه ی شیوه های درست طراحی داخلی پایدار به دست می آورند همواره در تلاش اند که به جای استفاده از مصالح مضری که در طراحی داخلی خانه ها استفاده میشود و برای محیط زیست بسیار خطرناک است از این شیوه استفاده کنند و در جهت بهبود وضعیت برای سازگاری با محیط زیست قدم بر میدارند.
طراحی داخلی پایدار کاربرد مؤثری در فضای داخلی ساختمان دارد. به عنوان مثال میتواند مانند یک فیلتر برای کیفیت هوای داخل ساختمان عمل کند، از اتلاف انرژی گرمایی و سرمایی داخل جلوگیری کند و همچنین میتواند تأثیرات منفی مبلمان و تجهیزات را کاهش دهد. از این رو این روش را با نام های طراحی سازگار با محیط زیست ، طراحی داخلی سبز و دوستدار محیط زیست نیز میشناسند.
با توجه به این نکته که همیشه غلظت برخی از آلاینده ها اغلب دو تا پنج برابر بیشتر از غلظت معمول در فضای بیرون است، بنابراین باید توجه دقیقی نسبت به ابزار و محصولاتی که برای استفاده ی روزانه خود در طراحی داخلی به کار میبریم داشته باشیم. در نگرش پایدار، طراحی داخلی به شکلی انجام می‌شود که سه اصل آن در یک چرخه ارتباطی صحیح قرار ‌بگیرند و بتوان در آینده نیز از نتایج مصرف منابع در حال، بهره‌ برد.هدف اصلی از این نوع طراحی به حداقل رساندن مصرف منابع انرژی و کاهش آسیب‌های محیطی است. در اصل میتوان گفت فلسفه طراحی پایدار، پشتیبانی از تصمیم‌هایی است که در همه ی مراحل طراحی، ساخت و مصرف گرفته میشود که میتواند تاثیرات منفی بر محیط زیست و سلامت کاربران را نیز در نظر بگیرد.
برای طراحی داخلی پایدار باید از اصول خاصی که در راستای مفاهیم معماری پایدار قدم بر می دارد، تبعیت کرد این اصول عبارتند از:مدیریت منابع انرژی، طراحی با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی، طراحی برای انسان.
مدیریت منابع انرژی در طراحی داخلی پایدار
در اینجا مدیریت منابع انرژی از دو جهت مورد بررسی قرار گرفته است:
1- مدیریت منابع تجدید‌ناپذیر: با توجه به این که امروزه  استفاده از منابع تجدید ناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی رو به رشد است و انسان با بحران انرژی درسال‌های اخیر مواجه شده، استفاده بهینه از این نوع منابع تبدیل به امری حیاتی شده ، زیرا حجم این منابع رو به پایان است و باید برای جایگزین آن اقدامی جدی صورت بگیرد.
2- مدیریت منابع تجدید‌پذیر: بهترین نوع منابع انرژی که در طراحی پایدار بر‌ استفاده از آن تمرکز می‌شود، منابعی هستند که توانایی قرارگرفتن در چرخه طبیعی و قابلیت بازگشت را داشته باشند. در این بخش طراح تلاش می کند نوعی تعادل بین اثر طراحی شده و محیط طبیعی اطراف آن برقرار‌ کند تا این دو در یک چرخه بازگشتی بتوانند با یکدیگر مرتبط شوند. در این نوع طراحی، با به کارگیری منابعی که در دسترس و طبیعی هستند مانند خورشید و باد و باران، همواره پروژه‌ای مقرون به صرفه خواهیم داشت. چوب از جمله مصالح تجدیدپذیر است که می تواند به زیبایی فضای داخلی ساختمان کمک کند.
طراحی داخلی پایدار با قابلیت بازگشت به چرخه زندگی
روشی که در این نوع  از طرح  به کار برده میشود کمک به بازیافت و بازتولید منابع به کار گرفته میکند. به گونه ای که پس از مرحله تخریب ساختمان و یا دورریزی ، مبلمان و تجهیزات داخلی به چرخه اصلی طبیعت باز میگردند. با این کار مبلمان و تجهیزات از شکل مفید و کاربردی خود به شکلی دیگر درمی‌آیند که پس از این تبدیل نیز همچنان دارای کارایی و استفاده هستند.
برای بازسازی خانه اصفهان اینجا کلیک کنید.
طراحی داخلی پایدار برای انسان
سومین اصل و شاید مهمترین آن در طراحی داخلی پایدار توجه به انسان به عنوان کاربری که از فضای طراحی شده استفاده میکند است. در دو اصل قبل، کارآیی بیشتر و محافظت از منابع طبیعی مورد توجه بود ، درحالی که در این اصل، به کیفیت زندگی تاکید می‌ شود. این اصل را می‌توان به عنوان اهداف بشر دوستانه‌ای دانست که ارکان و منابع مختلف زندگی را محترم می‌ شمارد. در واقع، با توجه بیشتر در این موضوع می‌توان به این نکته پی‌برد که باید به نیازهای متصل به هم و متقابل اجزای مختلف در زندگی بشری توجه جدی داشت.
اگرچه در جهان مدرن امروز، انسان محور همه تغییرات و دگرگونی‌ هاست، اما این محوریت هرگز نباید در جهت نقض حقوق سایر موجودات زنده باشد، بلکه باید کاملا همگام و همراه و در حالت تعامل و ارتباط با آنها باشد.
گروه معماری طرح نو با توجه ویژه و پایبندی به اصول معماری پایدار همواره سعی در طراحی و اجرای پروژه های معماری با رویکرد و رعایت معماری پایدار داشته است.