شیشه های هوشمند در صنعت ساختمان

شیشه های هوشمند

امروزه فناوری های مدرن تولید شیشه تاثیر شگرفی بر توسعه ساختمان سازی  داشته است. فناوری شیشه های هوشمند در سالهای اخیر توسعه بسیار خیر کننده ای داشته تا جایی که از کاهش مصرف انرژی گرفته تا بحث هایی از قبیل طراحی داخلی و یا نمای ساختمان، همه و همه گویای محبوبیت ای متریال نوظهور خواهند بود.

برای جلو گیری از به هدر رفتن انرژی داخل ساختمان و حفظ حریم شخصی ، پنجره هایی طراحی شده است که این قابلیت ها را دارند . این شیشه ها قابلیت تبدیل از شفاف بودن به مات شدن را دارند و می توان گفت جایگزینی برای وسیله هایی مانند: سایه بان، کرکره و پرده ها هستند.

برای بازسازی ساختمان در اصفهان اینجا کلیک کنید.

شیشه های هوشمند درواقع یک لایه فیلم بین دو لایه شیشه لمینت شده است که در مقابل رطوبت و هوای بیرونی محافظت می شوند و می تواند از 10 تا 20 سال به خوبی کار کند . فیلم را می توان با چسبهای مخصوص روی شیشه های معمولی چسباند یا حتی بعضی از آن ها پشت چسب دار هستند که بر روی شیشه چسبانده میشوند.

در حالت عادی کریستال های موجود در فیلم به صورت پخش و نامنظم قرار می گیرند به این دلیل شیشه مات می شود ولی هنگامی که به برق متصل می شود، کریستالهای مایع منظم و به ترتیب می شوند و شیشه شفاف می شود .

انواع شیشه های هوشمند :

انواع شیشه های هوشمند شامل، شیشه های هوشمند با تکنولوژی الکتروکرومیک،  شیشه هوشمند با تکنولوژی مواد ترموکرومیک، تکنولوژی فوتوکرومیک در شیشه مات شونده و  تکنولوژی کریستال مایع در شیشه هوشمند می باشد.

کاربرد شیشه های هوشمند:

شیشه های هوشمند در صنعت ساختمان  کاربردهای های بسیاری دارد . در طراحی داخلی می توان  بر روی دیوار کابین حمام در هتل ها، برای پارتیشن مطب پزشکان و برروی هر قسمتی از دکوراسیون داخلی که مورد نیاز است استفاده شود و یا در مواقعی که نیاز به حریم خصوصی است استفاده شوند. همچنین از موارد استفاده از این نوع شیشه ها میتوان در تنظیم میزان عبور نور ،مسدود کردن تابش اشعه خورشید از آن نام برد.

فناوری شیشه هوشمند به گونه ایست که می توان در روزهای گرم تابستان که نور آفتاب به داخل ساختمان وارد می شود و نیاز به استفاده از دستگاه های خنک کننده و تهویه کننده هوا را افزایش میدهد به صورت هوشمند تاریک شود و از انعکاس نور جلوگیری کند و در عوض در فصول سرد سال دوباره به حالت اول بازگردد و شفاف شود.اینویژگی، نقش عمده ای بر مدیریت مصرف انرژی،در جهت کاهش مصرف سوخت های فسیلی در ساختمان دارد.

برای دریافت خدمات شرکت معماران طرح نو اینجا کلیک کنید.

مزایا ی شیشه های هوشمند

-نفوذ پذیری نور در حالت مات

-کنترل دما

-عایق صدا

-جلوگیری از پاشش و خردشوندگی شیشه در حوادث

-ایستایی در قاب

-ایمنی وامنیت

-آسایش در محل زندگی

-کاربری آسان

-هزینه ی تعمیر ونگهداری بسیار پایین

از مصارف شیشه های هوشمند می توان به استفاده در هتل ها،  فضاهای اداری ، رستوران ها ، فرودگاه ها وهمچنین در فضاهای داخلی ساختمان های مسکونی استفاده می شود.