نمای خشک در صنعت ساختمان

   نمای خشک چیست؟

نمای خشک :

نمای ساختمان وظیقه ی محافظت از ساکنان داخل ساختمان در برابر شرایط آب و هوایی دارد و در مقابل ورود آب نفوذ ناپذیر باشد. به عبارتی دیگر ، ما به نمایی نیاز داریم که هم زیبایی ظاهری داشته باشد و هم آسایش ساکنین را فراهم سازد.

سیستم نمای خشک یک سیستم اجرای نما است که در آن برای اتصال نما (مانند آجر ، پنل های رسی  و پیش ساخته ، سنگ و غیره) به بدنه ساختمان ، به جای استفاده از ملات سیمان از تجهیزات فلزی مانند ریل و پیچ ، استفاده می شود و اجزای نما را به هم متصل میکنند.با استفاده از این سیستم پنل های رسی و سنگ ، سرامیک،شیشه ،چوب و کامپوزیت قابل اجراست.

سیستم های نمای خشک شامل:

  • عایق حرارتی که به طور مستقل بااتصال مکانیکی{باپیچ ومهره} وبا چسب به زیرکارمحکم میکنیم.
  • چهارچوب نگهدارنده که این چهارچوب رامیتوان از چوب،الومینیم وفولاد ساخت. فاصله واندازه های ان باید به اندازه ای باشد که دربرابرعوامل مخرب مثل بادمحکم باشد.

مصالحی که برای اتصال نمای خشک بکارمیرودعبارت است از:

صفحات زرین اشباع شده، پشم معدنی فشرده،الیاف سیلیکات کلسیم، ورقه های الومینیم، کاشی ها واجرهای سفالین که رنگ های گوناگونی دارد.

مراحل اجرای نمای خشک:

1-صفحات ال شکل درامتداد هم روی ساختمان نصب میشود.

2-نصب صفحه عایق برروی ساختمان که به منظورجلوگیری از ورود رطوبت باید فضای خالی برای تهویه بین عایق و نما  ایجاد کرد.

3-پروفیلهای عمودی بااستفاده ازپرچ روی صفحات ال شکل نصب میشود. (استحکام نمای خشک مورد استفاده بستگی به نوع اتصال آن دارد.)

4-نمای خشک مورد استفاده در قابهای الومینیمی قرارداده میشود وازهرطرف درزگیری میشود.

اتصال چهارچوب مقاوم واتصالات آن دربرابر سرماوگرما وگازهای موجود درهوا در زمان اتصال،شرایط زیرکار و بارهای اضافی ازقبیل باد،باران وفشار ونوع ارتباط چهارچوب با سازه اهمیت زیادی دارد.

همچنین آب بندی کردن پنجره ها، پیش آمدگی ساختمان وممانعت ازایجاد پل حرارتی،طراحی اتصالات ونوع مصالح بکاررفته درنمای خشک بایدعلاوه برمشخصات فنی، قیمت مناسب ،آسانی کار،زیبایی وسرعت دراجراهم داشته باشد.

دلایل ومزایای استفاده از نمای خشک:

1-صرفه جویی درزمان

2-طراحی مهندسی ساختمان وکاهش پرت مصالح

3-سازگاری رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی جوی

4-تولید صنعتی مصالح مصرفی ساختمان

5-قابلیت تنظیم و میزان کاری درنمای ساختمان

6- کاهش هزینه ی ساخت وساز:

الف: به دلیل سرعت در اجرا و نیز امکان اجرای نما بعد از ساخت اسکلت ساختمان، زمان خواب سرمایه در پروژه های ساختمانی کاهش می یابد.

ب: به دلیل سبکتر شدن نمای ساختمان ، بار وارد بر اسکلت اصلی ساختمان کاهش یافته در مصرف میلگرد و بتن یا فولاد اسکلت صرفه جویی میشود.

7-بازسازی و ترمیم، افزایش عمر مفید و امکان بازیافت دوباره مصالح به کار گرفته شده

8-عایق حرارتی و صوتی

9_ افزایش کارایی عایق حرارتی در مقایسه با نمای معمول

10-ایجاد شکستگی در نما : نصب نمای خشک ، این امکان را به ما می دهد که بتوانیم شکستگی ها و تورفتگی و بیرون آمدگی هایی در نما ایجاد کنیم که این کار در نمای ملاتی به راحتی امکان پذیر نیست .

11- برطرف کردن ناشاقولی : در صورت اجرای ناشاقول سازه و دیوارهای ساختمان ، به هنگام اجرای نمای ساختمان به روش ملاتی، مجبور هستیم به میرانی بیش از حد متعارف از دیوار فاصله بگیریم و این امر باعث افزایش ملات مورد استفاده برای نصب پوشش نما می شود. با استفاده از سیستم های نصب نمای خشک، می توان به راحتی ناشاقولی های موجود در دیوارهای ساختمان را پوشش داد.

12-آسانی اجرا برای ساختمان های مرتفع: اجرای این سیستم به دلیل عدم استفاده از ملات،در قسمت های مرتفع ساختمان بسیار سریعتر و آسانتر از سایر روش های اجرای نما می باشد.همچنین در این سیستم امکان دسترسی به بخش های مختلف نما و زیر ساخت برای مراقبت های دوره ای به خصوص در ساختمان های مرتفع وجود دارد.

13-مقاومت در برابر زلزله: سیستم نمای خشک مورد نظر در برابر زلزله تا 7/5 ریشتر آسیب پذیر نیست، لذا خطرات  ریزش نمای خشک  نما در هنگام زلزله ی شدید بسیار کم خواهد بود.