انواع نمای خشک در صنعت ساختمان

انواع پوشش های نمای خشک:

نمای خشک فایبر سمنت:

صفحات سیمانی الیاف داریافایبرسمنت به عنوان ساخت سازخشک سیمانی درساختمان هایی که اسکلت انها بتنی واسکلت فلزی است، برای پارتیشن بندی ،دیوارداخلی سقف کاذب ونما استفاده میشود.

سیستم های فایبرسمنت دربرابر عوامل جوی مقاوم هستند.الیاف سلولوزی انهاباعث مقاوم شدن انهادربرابر عوامل جوی وعیوب مختلف{شکستگی ،پیچ خوردن }میشود.این نوع نما دربرابراتش سوزی مقاوم و عایق صوتی وحرارتی نیز محسوب میشوند و همچنین نسبت به پنل های دیگر جزء بهترین عایق های رطوبتی به شمار میروند.

نمای خشک اچ پی ال ( Hpl Facade ):

اچ پی ال ورق هایی باروکش طرح چوب یاطرح های دیگر از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید که پس از قرار گرفتن در دمای بالای 145 C و فشار 300 bar تبدیل به صفحات محکمی میشود.دوام و مقاومت شیمیایی بالا وچسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی {ماده ی چسبناک طبیعی یامصنوعی } موجب پیوند ناگسستنی لایه های مختلف پنل می شود.

یکی ازمزیت های HPL قابلیت ارتجاع و چگالی کم است ، که سبب ایمنی در برابر زلزله (به علت بار مرده کم) می شود.

نمای خشک سرامیک:

نمای خشک پرسلانی یکی از بروزترین روش های دنیاست که به روش خشک در نما اجرامیشود وبایدجذب اب کم واستحکام کافی داشته باشدودرمکان های تجاری مسکونی واداری ودرمکان های داخلی استفاده میشود

این نوع سرامیک باداشتن سوراخ هایی درضخامت خود عایق بندی خوبی است وبه دلیل همین سوراخ ها هوا دران وجود دارکه

باعث کاهش وزن سرامیک میشود.

نمای خشک پانل های کامپوزیت آلومینیومی

پروفیل های آلومینیوم به دلیل داشتن ویژگی سبک وزن بودن به نسبت دیگر مصالح یکی از پر طرفدارترین نماهای ساختمانی محسوب میشوند ورقه های کامپوزیت بسیار سبک و با وزن حدود 8- 5 کیلوگرم در متر مربع است ، که در مقابل بقیه مصالح از قبیل سنگ ، شیشه و سیمان وزن کمتری را دارد. به همین صورت نمای کامپوزیت پروفیل آلومینیومی حدود90% سبک تر از سنگ ، 75% سبک تر از شیشه ، 85% سبک تر از سیمان و 50% سبک تر از ورق معمولی است . به همین علت استفاده از پروفیل آلومینیوم در این نما یکی از پر طرفدارترین نماهای ساختمانی می باشد.

وقتی ورقه ی کامپوزیت در ساختمان هایی که با بتن سبک ساخته شده است استفاده شود باعث افزایش عایق صوتی آن میشود.

تنوع رنگی، مقاوم در برابر آتش سوزی، قابلیت جدا حرکت کردن درهنگام زلزله، سرعت بالادراجرا ازویژگی های این نمااست

نمای خشک فلزی:

– در این نما از پروفیل آلومینیوم ، مس ، استیل ، تیتانیوم  استفاده می شود. از ویژگی های این نما مقاوم بودن آن در برابر عوامل طبیعی است و همچنین به دلیل استفاده از پروفیل آلومینیوم که نقش بسیار مهمی در نمای خشک فلزی دارد ، موجب شده این نما جزء مهمترین نماهای خشک به حساب آید.

نمای خشک چوب ترمو :

در این روش از چوب های با کیفیت استفاده شده تا نما بسیارزیبا دیده شود. ترمو چوب با 2 روش تولید میشود: 1-ترمو D- 2-ترمو s  که دارای پایداری و ثبات خاصی در برابر شرایط جوی و همین طور حشرات و رطوبت دارد.

ابعاد ثابت ، کیفیت بالا، جلوگیری از وارد شدن حشرات و پوسیدگی، بدون صمغ و خالص بودن چوب از ویژگی هایی است که برای استفاده باید به آنها توجه توجه شود.

نمای خشک تراکوتا :

نمای خشک تراکوتا از مهم ترین نمای خشک محسوب می شود که به علت بافت خاص سفالینی و تنوع رنگی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . یکی از ویژگی های نمای خشک تراکوتا تلفیق آن با سایر نماهای مختلف مانند :پروفیل آلومینیوم کامپوزیت و سنگ است که همین امر باعث مهم بودن این نما شده است.

نمای خشک آجری:

آماده سازی اجزا: بسته به ابعاد و شکل آجر مورد نظر شیار،شکاف،سوراخ یا لبه ای در آن برای نصب طی پروسه ی تولید یا پس از آن ایجاد میشود.الزامات ابعادی آجر برای نصب خشک سخت گیرانه تر از استاندارد ملی آجر ایران است، بنابراین تمامی آجرها بایستی قبل از هر گونه عملیات آماده سازی برای نصب خشک در محدوده ی مجاز کالیبره شوند. کالیبراسون و آماده سازی برای نصب با توجه به نقشه های اجرایی و کارگاهی تهیه شده برای هر پروژه، در کارخانه انجام میشود.

قطعه اتصال به سازه: این قطعات نیز بصورت کارخانه ای تولیده شده و در بسته بندی مناسب و در تعداد مورد نیاز بر اساس سفارش حمل میشوند.

سازه تنظیم پذیر: سازه نصب با پروفیل های متعددی تولید میشود. بسته به ابعاد و ارتفاع نصب یکی از پروفیل ها یا  ترکیبی از آنها برای پوشش پیچیدگی طرح توصیه میشوند. برای کاهش دور ریز با توجه به نقشه های اجرایی و کارگاهی تهیه شده برای هر پروژه، سازه در طول های مناسب برش داده شده ، کد گزاری شده و در بسته بندی مناسب حمل میشوند.

عایق آکوترم: با توجه به الزامات استانداری برای کاهش هدر رفت انرژی وتامین آسایش ساکنان، یک لایه عایق آکوترم از جنس  پشم معدنی، تولید شده اختصاصی برای شرکت نما چین با توجه  به معیار های مورد نظر، در کلیه روش های نصب پیشنهادی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این سیستم نصب به گونه ای است که لایه ی عایقی هوا نیز تامین میشود تا الزامات استانداردی نیز تامین شود. بر اساس فاصله های عمودی نصب سازه، عایق در ابعاد مناسب تولید شده و حمل میشود.

سازه زیر ساخت : بسته به وزن کلی نما، ارتفاع نصب و نحوه ی اتصال به ساختمان،محاسبات سازه ای انجام شده و سازه زیر ساخت پیشنهاد می گردد. در پروژه های متوسط و بزرگ امکان تولید کارخانه ای و آبکاری شده سازه ها برای افزایش عمر مفید در شرایط خاص نصب امکان پذیر است.سازه های زیرساخت به صورت پیچ و مهره ای کامل نیز قابل تولید هستند.

نمای متحرک پرده ای

برای توسعه المان های قابل استفاده در طراحی نما به منظور زیبایی و کنترل نور خورشید و شرایط جوی، انواع نماهای پرده ای آجری به صورت کارخانه ای عرضه میشوند. این کلاس نما هم به صورت نمای مستقل و هم به عنوان پوشش و محدود کننده دید و نور برای  پنجره ها و تراس ها قابل اجرا هستند.

نمای پرده ای ثابت: در این نوع نما قطعات آجر به صورت پیدا/پنهان های ثابت ( بدون قابلیت تغییر شکل/ابعاد/فاصله) اجرا میشوند.

نمای پرده ای متحرک: در این نوع نما قطعات آجر بصورت پیدا/پنهان های متحرک ( با قابلیت تغییر شکل/ابعاد/فاصله) و در محور مورد نظر طراح اجرا میشوند. بدنه های آجری مطابق سلیقه ی کارفرما انتخاب شده که پس از انجام ماشین کاری و رسیدن به اشکال و ابعاد مورد نظر در ساختار فلزی متحرک مناسب به صورت کارخانه ای تولید شده و در محل نصب می گردد. برقی  کردن حرکت این نماها نیز قابل انجام است.

سیستمPG

برای نصب آجرهای سایز کوچک در الگوهای چیدمان سنتی و مدرن، سیستم مبتنی بر پین طراحی شده است. در این سیستم با سوراخکاری در آجر، و استفاده از پین ، آجر در سازه پشتیبان نصب میشود.

وزن سبک سازه نصب، امان بندکشی ، امکان استفاده از عایق ، حذف مهارت نصاب ، کاهش ضایعات  ، کاهش هزینه و زمان نصب و حفظ الگوهای آجرچینی سنتی و پیچیده از دیگر مزایای این سیستم نصب است. نصب افقی ، عمودی و ترکیبی، بندکشی ترکیب های مختلف و عمق بخشی در این روش امکان پذیر است.

سیستم PH

زیرمجموعه دیگری از سیستم پین ، سیستم پی اچ برای نصب آجرهایی با نسبت ابعادی بزرگ است.این سیستم با تحمیل حداقل تنش به آجرها در حین نصب، امکان پنهان کردن سازه زیر ساخت را فراهم میکند. علاوه بر این بسته به کدرنگ آجر امکان تغییر رنگ اجزای نصب وجود دارد.

قابلیت نفوذ نور با درصد مورد نظر، تلفیق ابعادی ، پوشش کامل سر سقف ها از دیگر مزایای این سیستم است.