واکینگ کلوزت در طراحی داخلی

واکینگ کلوزت یا کلوزت روم چیست؟

با توجه به کمبود فضا برای نگهداری لباس ها و کفش و دیگر وسایل در اتاق ها امروزه از کلوزت که دارای فضای بیشتری است در اتاق ها استفاده میشود.

واکینگ کلوزت (walk in closet)  نام اتاق و فضایی است که در طراحی اکثر منازل مسکونی لوکس و مدرن به عنوان فضاهای اصلی و موردنیاز استفاده می شود و دارای قفسه ها و کمدهای مناسب تفکیک شده برای نگهداری لباس ها  به صورت مجزا ،کفش ها، آینه تمام قد و مبلمانی برای نشستن جهت پوشیدن کفش است. این فضاهای تفکیک شده کمک شایانی به استفاده مفید و بهینه از فضای موجود می کند و جلوه خاص و زیبایی به اتاق مستر شما می بخشد. در بسیاری از این نوع فضاها میز توالت یا فضایی برای آرایش و خود آرایی در نظر گرفته می شود که این امر بسته به ابعاد کلوزت روم قابل تغیر  می باشد.

کلوزت به خاطر استفاده درست از فضا برای افرادی که لباس های زیادی دارند مناسب می باشد و  به سبک های مختلف  ساخته می شوند مثل کلوزت های مدرن و کلوزت های کلاسیک.

متریال های مختلفی برای پیاده سازی کلوزت استفاده می شودکه یکی از این متریال ها استفاده از چوب می باشد و رایج ترین چوب های ام دی اق می باشد.

بری دیدن نمونه پروژه های طراحی داخلی اصفهان اینجا کلیک کنید.

ویژگی هایی فضای  کلوزت

۱-جداسازی برای نگه داری مدل های مختلف:

شما می توانید مدل های مختلف لباس خود را طبقه بندی کنید.  مثلا کت و شلوار ها در یک قسمت, کروات ها، کفش ها، کیف ها و… درقسمت های دیگر.

۲- یک آیینه تمام قد :

یکی از تمام مشکلاتی که همه افراد بعد از پوشیدن لباس دارند این است که دوست دارند ببینند لباس روی اندام آن ها چگونه است که وجود یک آینه در این فضا مشکل را حل میکند.

۳-وجود مبلمانی برای نشستن و پوشیدن کفش:

به چنین مبلمان هایی پاف گفته می شود. اگر لباس شما اتو دارد و یا زود چروک می شود دیگر برای پوشیدن کفش خود نیاز نیست از کسی کمک بخواهید با وجود این صندلی های مخصوص می توانید کفش های خود را بپوشید.

نورپردازی مناسب در اتاق لباس یکی از اصلی ترین و مهمترین عناصر به شمار می آید ،چون معمولاً این گونه فضاها از نور طبیعی بهره مند نبوده و از نورهای مصنوعی در آن استفاده میشود. میزان و مقدار روشنایی باید به گونه ای باشد که همه ی قسمت ها وهم چنین رنگ لباس ها به بهترین شکل دیده شوند و سایه ایجاد نکند.

اصول طراحی و ساخت کلوزت

یکی از نکاتی که برای طراحی کلوزت باید بدانیم عرض لباس هاست.
عمق طبقه ی کلوزت از ۳۴.۵ تا ۷۰ سانتیمتر متغیر است.
بیشتر لوازم داخل کلوزت مانند پیراهن، بلوز، کت و پلیورها داخل فضایی با عمق ۷۰ سانتی متر به خوبی جای می گیرند.
در صورتی که این فضا کوچکتر باشد، پیراهن ها و بلوزها درون آن به خوبی قرار نمیگیرند.

طراح باید کلوزت را بر اساس لباس ها طراحی کند.

در ادامه به تعدادی از ابعاد لازم لباس ها اشاره شده است:

  • سویشرت ها و پیراهن های مردانه ی تاخورده هر یک به ۲۲.۸۶ تا ۳۸ سانتی متر فضا نیاز دارند.
  • کت ها در یک فضای عمودی ۱۷۲.۷۴ سانتی متر را اشغال می کنند.
  • شلوارها و جین ها در یک فضای عمودی حدودا ۱۲۷ سانتی متر از فضا را اشغال می کنند(این مقدار زمانی که تاخورده باشند به نصف میشود).
  • دامن ها در یک فضای عمودی ۱۱۴ سانتیمتر فضا نیاز دارند.

گروه معماری طرح نو همواره با درنظر داشتن نیاز کاربران توانسته است فضاهایی مفید در طراحی پلان ساختمان ها