رنگ در طراحی داخلی

 

رنگ در فضای معماری

دنیای ما سرشار از رنگ های مختلفی است که به دلیل تاثیرات روان شناسانه ای که دارند، منبع انرژی و احساس هستند و نقش بسزایی در سلامت روح و روان دارند. به همین خاطر در انتخاب رنگ در فضا باید دقت کرد.

رنگ های اصلی سه دسته هستند، زرد و قرمز و آبی که وقتی با هم مخلوط میشوند رنگ های فرعی به وجود می آیند. از مخلوط کردن رنگ های فرعی را هم میشود با رنگ های اصلی مخلوط کرد و رنگ های متفاوتی ایجاد کرد.

معمولا افراد رنگ ها را  سرد یا گرم میبینند. در نمودار رنگ رنگ های گرم نارنجی و زرد هستند و رنگ های سرد، سبز و آبی. همان طور که گفته شد رنگ ها در احساسات ما تاثیر میگذارند که بعضی از رنگ ها در ما امنیت و آرامش ایجاد میکنند و باعث میشوند که به چیزهای خوشایند فکر کنیم ولی بعضی از رنگ ها هم حس افسردگی و نا خوشایندی به ما منتقل میکنند و ذهن را سمت چیز های غم انگیز میبرد که اصلا خوب نیست به همین دلیل ازآن جایی که ما در خانه هستیم خوب است که احساس خوبی در آن داشته باشیم.

رنگ های روشن فضا را بزرگ ترو رنگ های تیره و گرم فضا را کوچک تر نشان میدهد.

تاثیرات انواع رنگ ها در دکوراسیون

رنگ قرمز

رنگ قرمز معمولا ضربان قلب را بالا میبرد و هیجان را بالا میبرد. رنگ هایی مثل قرمز و نارنجی اشتها آور هستند و برای اشپزخانه و یا به صورت کلی برای فضاهایی مانند رستوران و کافیشاپ استفاده میشود.

 رنگ زرد

از این رنگ برای روشن شدن فضا استفاده میشود. بعد مدتی که گذشت این رنگ ممکن است کمی تیره تر شود. اگر نخواهیم از این رنگ بر روی دیوار ها استفاده کنیم میتوان از لوازم زرد یا گلدان و … استفاده کرد.

رنگ سیاه

از آنجایی که بیشتر افراد رنگ سیاه را نشانه ی عزا و سوگواری  میدانند، بهتر است که زیاد استفاده نشود ولی در صورت استفاده بهتر است برای چیزهای خاص مثل قاب عکس و جدول ها و …استفاده شود.

رنگ سفید

رنگ سفید حس سبکی و آرامش دارد. برای مثال اگر کف اتاق  و دیوار ها و مبلمان سفید باشند احساس طراوت بیشتری با افراد دست میدهد. اگر نخواهیم که از سفید در تمام فضا ها استفاده کنیم میتوان رنگ سفید را با رنگ های خنثی دیگر مثل خاکستری و قهوه ای ترکیب کرد. از نظر روان شناسی بهتر است مه در بعضی ازفضا ها مثل پنجره ها و چهارچوب در ها استفاده کرد.

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری یک رنگ خنثی است و گرما به محیط نمی دهد. خاکستری به دلیل این که یک رنگ خنثی است، توانایی ترکیب با بیشتر رنگ ها را دارد. این رنگ میتواند در  طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان جزو یکی از بهترین رنگ ها باشد ولی برای منزل رنگی نیست که به راحتی بشود از آن استفاده کرد. وقتی مناسب ترین رنگ خاکستری یعنی از خاکستری روشن تا خاکستری تیره انتخاب شد، می توان رنگ های مناسب را در کنار آن استفاده کرد.  مثلا ترکیب خاکستری با رنگ سفید، آبی و سبز بهترین ترکیب است. برای داشتن یک نشیمن زیبا میتوان از  سفید براق همراه با خاکستری با تم ذغالی و مات استفاده کرد. از خاکستری همچنین میتوان در کنار رنگ زرد و نارنجی تند و بنفش استفاده کرد.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای که ترکیبی از رنگ نارنجی ، قرمز و سیاه است که حس شکوه و جلال و قدرت به افراد میدهد و فضا را گرم میکند که ترکیب  این رنگ با رنگ کرمی خیلی پر کاربرد شده و شیک به نظر میرسد. دکوراسیون رنگ قهوه ای یک دکوراسیون محبوب برای خانه های ایرانی است. در تنالیته رنگ قهوه ای، نسکافه ای و شکلاتی معمولا استفاده میشود، که در پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه و راهرو حس گرما به افراد می دهد.

گروه معماری طرح نو با بهره گیری از متخصصین مختلف در حوزه های گوناگون معماری از جمله طراحان داخلی و معماری تلاش دارد تا بتواند بهترین و باکیفیت ترین فضاهای معماری را برای کاربران ایجاد کند.