اصول طراحی باغ ویلا

از خصوصیات مثبت محوطه سازی و فضای سبز می توان به ایجاد فضایی دلنشین، روحیه بخش و جذاب برای استفاده کنندگان از آن نام برد. همچنین طرح های متفاوت و متناسب با ساختمان یا ویلا در اطراف بنا تاثیر فراوانی در زیبایی و لذت بخش بودن فضای مورد نظر دارد به همین منظور برای آنکه زیبایی و کاربری درست و به جا را در باغ خود به وجود بیاوریم باید در طراحی آن به بعضی از موارد کلیدی توجه کنیم.

1 –  بررسی دقیق شکل زمین ، ابعاد و اندازه‌ و زوایای آن که در نتیجه یک طراحی دکوراسیون اصفهان و اصولی بر اساس فرم زمین انجام دهیم . این کار کمک میکند که عیوب و نقاط منفی زمین را بشناسیم و برای کمتر به چشم آمدن آن و اصلاح فرم زمین به حالت استاندارد طرح به قاعده تری داشته باشیم.

2 –  شناخت آب و هوا و شرایط اقلیمی آن منطقه به ما کمک میکند که عوامل جوی حاکم بر آن محدوده که شامل جهت تابش خورشید ، وزش باد ، میزان بارندگی و…میشود را شناسایی کنیم و طراحی را طبق این عوامل شروع کنیم. به عنوان مثال اگر زمین مورد نظر در منطقه ی گرم و خشک قرار دارد از چه گیاهانی استفاده کنیم که سایه ی بیشتری بدهد،آب کمتری مصرف شود ، قسمت سایه اندازی زمین بیشتر از محوطه ی آفتاب خور آن باشد یا برعکس.

3 –   شناخت و بررسی پتانسیل های زمین مانند دید و منظره آن

4 –  انتخاب  نقطه های کانونی  در زمین و طراحی و شکل گیری کل محوطه متأثر از آن. همچنین در انتخاب نقاط کانونی باید به این نکته هم توجه شود که دید مناسبی به را به سمت ویلا داشته باشد و همچنین در نقاط درستی از زمین قرار بگیرد.

5 –   طراحی مسیر مشخص و درستی برای نقل و انتقال و ارتباط بین فضاهای طراحی شده در محوطه

6 –  ایجاد اختلاف سطح جهت جذاب و دلنشین تر شدن فضای طراحی شده همچنین اختلاف سطح باید به گونه ای باشد که برای کودکان و سالمندانی که از آن محوطه استفاده میکنند سخت و خطرناک نباشد.

7 –  با توجه  به اینکه ریشه ی  واژه ی باغ  به محصوریت  و حصار میرسد  و در فرهنگ ایرانی نیز این اصل  بسیار مورد توجه بوده  به همین علت در محوطه سازی  ابعاد را باید به گونه ای در نظر گرفت که حس محصوریت به افراد حاضر در فضا القا شود.

مطابق این اصل اگر بین عرض و طول فضا نسبت یک به سه وجود داشته باشد احساس امنیت و محصوریت به وجود می‌آید. همچنین طراحی باغ باید به گونه ای باشد که امنیت را برای استفاده کنندگان به وجود بیاورد به طور مثال نباید با طراحی و باغچه بندی های نادرست فضایی کور و مخفی به وجود آورد.

8 –  استفاده از گیاهان و آبنما در کنار هم و حتی استخر در محوطه باعث دلنشین و زیبا شدن محوطه میشود.

9 –  طراحی آلاچیق و آتشکده هم میتواند به عنوان فضاهای نیمه باز در محوطه یک مکان گرم برای دور هم جمع شدن به وجود بیاورد.

10 – نورپردازی  نیز همواره میتواند  به عنوان یک عنصر اصلی نقش مهمی را در امنیت و زیبایی باغ  ایفا کند.گروه معماری طرح نو با داشتن تجربیات مفید در زمینه ی طراحی و اجرای باغ توانسته است فضاهایی بسیار زیبا و رویایی را برای کارفرمایان ایجاد کند.