طراحی مجتمع های تجاری

چگونه مراکز تجاری طراحی کنیم؟

طراحی مجتمع های تجاری

مراکز خرید به عنوان عناصری تاثیر گزار در  شهر های ، نقش  بسیار زیادی را در اقتصاد و پویایی شهرها ایفا می کنند.طراحی در جزییات و کلیات اینگونه فضا ها به دلیل وجود تنوعی که دارد و در پی رسیدن به هدف نهایی که همان جذب مشتریان می باشد اهمیت بسیاری دارد. 

برای طراحی چنین فضاهای مطلوب می توان از کلییات که همان انتخاب سایت است به جزییات که در واقع همان طراحی داخلی، نور و رنگ است خواهیم رسید. 

برای مکانیابی سایت این دو مورد مهم را به خاطر بسپارید:

1-   مرکز خرید در مکان مناسب قرار گرفته باشد.

2_  جذابیت مرکز خرید برای مراجعه کنندگان زیاد باشد.

حجم کلی بنا به لحاظ فرمی اولین تصویر ذهنی  فرد از کلیت آن فضا تاثیر زیادی را در سمبل سازی در ذهن افراد ایفا می کند و یک مرکز خرید می تواند با طراحی حجم مناسب به یکی از نماد ها و نشانه های شهری تبدیل شود که این موضوع می تواند در جذب مشتریان نیز بسیار مهم باشد.

پس از گذار از مکان یابی و موقعیت سنجی جهت استقرار چنین فضایی در شهر ، پارامتر هایی در طراحی مجتمع های تجاری مطرح است که چنانچه مد نظر طراحان قرار گیرد و هر یک از این عناصر به شیوه ظریف مورد بررسی و استفاده قرار گیرد ، منجر به خلق فضایی دلنشین ، پایدار و ماندگار در ذهن می شود.

یکی از مهم ترین پارامتر ها در مکان یابی و تعیین موقعیت استقرار یک مرکز خرید ، سهولت در دسترسی های سواره و پیاده با حداقل اتلاف وقت ، عدم قرارگیری ورودی های اصلی سواره در گذرهای پر ترافیک یا با ترافیک سنگین و در نهایت امکان ایجاد توقفگاه های مطمئن و راحت برای مخاطبان است. تعریف دقیق و صحیح ورودی های سواره و پیاده و عدم تداخل مسیرها  موجب می شود محوطه های میانی یا میدان گاه ها که به عنوان فضای تقسیم در بخش هایی بعد از ورودی اصلی مجموعه ها قرار می گیرند ، فضایی برای توقف ، استراحت ، ملاقات با دوستان و تجدید قوای جسمی مخاطبان باشند.

اصول اولیه ی طراحی طراحی مجتمع های تجاری

–  ایجاد ورودی شاخص  برای مجموعه

-عقب نشینی برای پارکینگ در محوطه خیابان

– اختصاص فضایی جهت پیاده رو

– مناسب سازی مسیر پیاده برای معلولین

– احداث پارکینگ مناسب

– ایجاد منظر از خیابان به مجموعه

– ایجاد فضاهایی جهت تعاملات اجتماعی در مجموعه

فضاهای جاذب عمومی از مهمترین عنصر سایت طراحی پلان مراکز خرید هستند. این فضاها باید گونه ای باشندکه به مراجعه کنندگان یک حسی را القا کند که میل به تجمع داشته باشند. برای طراحی مجتمع های تجاری و مسکونی به شکل اصولی، بهتر است به شرکت های معتبر فعال در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان، مراجعه کنید.

انواع کاربری های تجاری

در کل چهار نوع مرکز خرید در در طراحی وجود دارد:

 محلی ، اجتماعی ، منطقه ای و شهری

تجاری  محله ای : شامل خرده فروشی مانند خواربار فروشی های میوه و سبزی فروشی ها ، نانوایی ها و…

تجاری  ناحیه ای: شامل واحدهای خرید هفتگی مانند سوپر مارکتها، فروشگاههای تعاونی مصرف شهر و روستا ،‌نوشت افزار فروشی ها ،‌آجیل فروشی ها و …

تجاری  منطقه ای : شامل بازارچه ها ، بازار روزها و …

تجاری  اجتماعی : شامل واحدهای خرید سالانه : مانند فروشگاههای بزرگ زنجیره ای ، بنگاههای فروش اتومبیل ، مبل

فروشی ها ، پوشاک فروشی ها ، میادین میوه و تره بار و…

تجاری رده شهر و فراتر : شامل عمده فروشها ،‌راسته های صوف مختلف و بورسها بازارها ، میادین میوه و تره بار ، شرکتهای

بازرگانی و تجاری ، شعب مرکزی بانکها موسسات تجاری واردات و صادرات کالا ، شعب و دفاتر نمایندگی بانکهای خارجی و

نمایندگی موسسات تجاری خارجی و …

در طراحی مراکزخرید ،  باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای عمومی نظارت و کنترل کرد.

استفاده از فضای باز و نیمه باز و  فضای باز و بسته در ترکیب حجمی و دیاگرام روابط فضایی، باعث مطلوبیت فضا می شود و در جذب مشتری بسیار موثر است.

  • طراحی داخلی در فضاهای تجاری

نیمکت، میز، صندلی و تمام مبلمان شهری باید طوری انتخاب شوند که بهترین موضوعیت مرکز خرید را انعکاس دهند. رنگ، طرح و حرکت، شوق بصری و کلیدی برای ایجاد خرید موفق  لازم می باشند.

  •  پذیرایی و سرگرمی در فضاهای تجاری

یک فضای خرید بگونه ای باشد که مادران توانایی به همراه آوردن کودکان خود را داشته باشند و یک روز را به خرید اختصاص دهند. تنوع زیاد در خرید باعث ترغیب کودکان خواهد شد. بنابراین پذیرایی و سرگرمی از بچه ها اصل مهمی است. تا مادران بتوانند فرزندانشان را ساعت ها ترک و احساس کنند آنها در سلامت و ایمنی کامل بسر می برند. برای بزرگسالان یک گروه موسیقی و موسسه فرهنگی می تواند مفید باشد.

نهایتا اختصاص کاربری هایی مانند کافه تریا، رستوران، فضای مکث و لابی برای استراحت مشتریان، فضای بازی کودکان،‌ امکانات تفریحی بزرگسالان،‌ آب خوری، سالنها و سکوهای نمایش، تلویزیون مدار بسته، کمدها و قفسه هایی برای نگهداری کالاهای مشتریان و از ملزومات مراکز خرید محسوب می شوند.

ایجاد هدفمند فضای استراحت با مبلمان مناسب و امکانات رفاهی تعریف شده در فضای باز از قبیل رستوران ، فضای بازی کودکان یا فضاهای نشیمن ، کمک مؤثری به پویایی فضای باز و ایفای سهم و نقش برابر با فضاهای تجاری اصلی می کند.

در دنیای امروز فضای خرید باید به گونه ای طراحی شود که افراد بتوانند همراه خانواده خود یک روز را به حضور در یک مجتمع تجاری اختصاص دهند و این خودتاکیید بر این داردکه می بایست فضاهایی متنوع و پاسخگویی برای همه سنین داشته باشد؛ فضایی که خانواده ها بتوانند از ابتدا تا انتهای روز به صرف غذا در آن بپردازند ، از فضای باز با کیفیت بالا استفاده کنند ، به  موسیقی گوش بسپارند و از امنیت و آرامش تأمین شده ، لذت ببرند.

  •    سیرکولاسیون

از نکات مورد توجه در طراحی مجتمع های تجاری تعریف صحیص از گردش و سیرکولاسون در فضاست به گونه ای که افراد بتوانند با دریافت نشانه های معماری به مقاصد خود نزدیک شوند و در فضا احساس سردرگمی نکنند.

به کارگیری نشانه هایی در فضای تجاری که با تغییر رنگ و تغییر کفسازی و .. نیز میتوانیم به سططح تنوعی در مسیر ها و سیرکولاسون داخلی برسیم که فضا خوانایی لازم را داشته باشد.

موقعیت ورودی ها و عناصر ارتباط عمودی نیز باید به گونه ای باشد که برای تمامی گروه های سنی و افراد مختلف راحت باشد.

طراحی تجاری

 

  •   ارتفاع و تناسبات

تغییر در  ارتفاع فضا علاوه بر اینکه  تنوع بصری ایجاد میکند مکان مناسبی برای تبلیغ یا معرفی واحد تجاری خاصی می شود.

از دیگر نکاتی که همواره باید در طراحی فضای داخلی یک مرکز تجاری مد نظر قرار بگیرد ، توجه به نظم بصری و ابعادی و تناسب صحیح میان جزء و کل فضاست به شکلی که واحد های مجاور در یک همسایگی تجاری به لحاظ ابعاد و کیفیت ارائه محصول و حتی صنف فعالیت ، بهتر است متناسب با یکدیگر عمل کنند.

  •    رنگ

هر گونه ترکیب بندی به شرط آنکه بتواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند می تواند موثر تلقی شود.

تنوع رنگی از اصول با همیت در مراکز خرید است که باید با طراحی مفهومی رنگ و بافت را به کار برد و اینگونه انتخاب هوشمندانه برای طراحی داخلی یک فضای تجاری می تواند مردم را به مکث در فضا و البته خرید ترغیب کرد. 

یکی از عوامل مهم در ایجاد تنوع و جذابیت بصری استفاده از رنگ و نور است. رنگ با سه صفت  فام ، درخشندگی و اشباع یکی از موثرترین عوامل به کارگرفته در شکل دهی فضاست. رنگ در اجزای فضا و زمینه های خنثی ، کمک به سزایی در خلق زیبایی می کند.  شناخت خاصیت رنگ می تواند منجر به ترکیب بندی بهتری در فضا شود . به طور نمونه استفاده از رنگ های گرم جهت نزدیکتر شدن فضا و رنگ های سرد جهت دور شدن از فضا.

اگر طراح بتواند عناصر اصلی فضا را شناسایی کند و با رعایت رنگ، بافت و نور آنها را از عناصر فرعی جدا کند موفق خواهد بود.  مثلاً رنگ های با فام های اصلی و درخشندگی بالا به عنوان پوشش عناصر اصلی قرار بگیرد و المان های تکرار در گذرها با پوشش رنگ تیره از خستگی چشم بیننده بکاهد و موجب ایجاد پویایی دید در فضا شود.

  •   نور

از زیبا ترین نورها در مراکز تجاری نور های روز در بازار های سنتی بوده است که با گذر ساعت های مختلف شبانه روز نور متنوعی از روزنه های سقف عبور می کرده است.

طراحی تجاری

نور یکی از اساسی ترین عناصر در طراحی فضاست که باعث رئشنی محیط می شود و به عبارتی طراحی نور در کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل نظم فضایی مصالح و … به عنوان یک عنصر مجزا ایفای نقش می کند. روشنایی مراکز خرید نباید یکنواخت باشد و با توجه به اهمیت فضاها و مورد تاکیید بودن کاربری ها باید متنوع باشد.نور همانگونه که میتواند کسل کننده باشد با به کارگیری هوشمندانه اش در فضا می تواند در مکث مشتریان در فضا تاثیر و آنها را به خرید ترغیب کند و باعث جذب آنها شود.

 نمونه کارهای طراحی مجتمع های تجاری و طراحی دکور مغازه اصفهان را می توانید در این وب سایت مشاهده کنید .